Wybierz zamówienie dla zakupu lekcji

Kolejność działań w matematyce – jakie są podstawowe zasady?

  1. Dlaczego kolejność działań w matematyce ma takie duże znaczenie?
  2. Jakie są podstawowe zasady kolejności działań w matematyce?
  3. Kiedy najczęściej popełnia się błędy?

W matematyce jest kilka podstawowych umiejętności, bez których „dalej ani rusz”. Jeśli ucząc się, zrobimy zaległości w tej wiedzy, to zrozumienie dalszych partii materiału będzie w niektórych przypadkach niemożliwe. Przykładem takiego właśnie „kamienia milowego” w królowej nauk jest nauczenie się kolejności wykonywania działań. Temat będzie wracał na każdym kroku, jest to też jedna z głównych przyczyn otrzymywania złego wyniku w bardziej skomplikowanych równaniach, szczególnie w końcowych klasach podstawówki i w liceum.

 

Dziś się nauczysz:

  • Dlaczego musisz pamiętać o kolejności działań?
  • Jakie są zasady, co najpierw należy zrobić?
  • Kiedy najczęściej można popełnić błąd i jakie są tego skutki?

Czyli dowiesz się wszystkich niezbędnych podstaw w tym temacie!

Dlaczego kolejność działań w matematyce ma takie duże znaczenie?

Odpowiedź na to pytanie jest dość prosta i poniekąd padła już nawet we wstępie do tego artykułu. Warto zadać pytanie jeszcze inaczej: jakie dwa elementy rozwiązywania zadań matematycznych są najbardziej istotne? Będzie to kolejno sposób dokonywania obliczeń oraz WYNIK. Co jest w tej hierarchii najważniejsze? Otóż obliczenia, szczególnie w bardziej zaawansowanych przykładach, można poprowadzić na różne sposoby. Ostatecznie to wynik powinien być prawidłowy i to on ma priorytet!

 

Teraz istotna informacja: jeśli pomylimy kolejność działań, to nie otrzymamy prawidłowego wyniku. Może pojawić się też frustracja: „sprawdzam wszystko trzy razy i przecież się zgadza, dobrze liczę!” – owszem, można wykonywać prawidłowo kolejne elementy obliczeń, ale w złej kolejności i tak dadzą niewłaściwy wynik. Tylko tyle i aż tyle!

Jakie są podstawowe zasady kolejności działań w matematyce?

Zaczynamy od najważniejszego: jeśli widzisz w działaniu nawias, to obliczenia rozpoczynasz właśnie od tego, co w nawiasach. Czy będzie to częsta sytuacja? Oj tak, matematycy wręcz lubują się w nawiasach i można by rzec, że zastawiają je jako „standardowe pułapki” na każdego z uczniów! W praktyce jednak okazuje się, że ten element działania może sporo ułatwić.

 

Następne w hierarchii są potęgi oraz pierwiastki. Nie każdy musi o nich od razu pamiętać, bo w początkowych klasach uczeń w ogóle nie ma jeszcze wiedzy na ich temat. Warto jednak mieć od samego początku świadomość, że „jest jeszcze coś więcej”.

 

Spoglądamy piętro niżej i tam znajduje się mnożenie i dzielenie. Na początku to te działania będą pierwsze, oczywiście po uwzględnieniu ewentualnych nawiasów. Jeśli mówimy o pierwiastkowaniu i potęgowaniu oraz o mnożeniu i dzieleniu, to oznacza, że obie czynności w obrębie tych dwóch grup są równorzędne. Nie ma znaczenia, czy najpierw wykonany dzielenie, czy mnożenie – mają one ten sam priorytet.

 

Na samym końcu łańcucha pokarmowego jest dopiero dodawanie i odejmowanie. Czasem chciałoby się od nich właśnie rozpocząć, bo są… najprostsze. Jednak konsekwencja musi pozostać: jeśli widzimy w równaniu mnożenie i dodawanie, to bezwzględnie zaczynamy od mnożenia. No, chyba że dodawanie znajduje się w nawiasie, ale o tym już wiemy, że nawiasy są poza konkurencją!

 

Usystematyzujmy:

  1. Najpierw nawiasy,
  2. Później potęgowanie i pierwiastkowanie,
  3. Następnie mnożenie i dzielenie,
  4. Na końcu dodawanie i odejmowanie.

Znając te cztery punkty, wiesz już dokładnie, jak należy postępować z kolejnością działań matematycznych!

Kiedy najczęściej popełnia się błędy?

Warto przyjrzeć się powodom popełniania błędów – niektóre mogą zaskoczyć! Kolejność działań sprawia problemy:

  • Gdy nie zna się zasad, lub ma pojęcie tylko o ich części.
  • Jeśli w grę wchodzi pośpiech, to łatwo o pomyłkę.
  • Gdy skupiamy się tylko na jednym elemencie zadania tak mocno, że nie dostrzegamy całej reszty.
  • Podczas próby chaotycznego dojścia do prawidłowego wyniku, czyli niekonsekwentnego zajmowania się kolejnymi elementami działania.

Jak widać na powyższych przykładach, największym wrogiem jest brak wiedzy i roztargnienie. Na dalszych etapach nauki to właśnie ubytek skupienia powoduje, że nie patrzymy na zadania całościowo. Wtedy najczęściej zaczynamy obliczenia od niewłaściwego miejsca, a cała reszta wychodzi źle, prowadząc do nieprawidłowego wyniku. Jedyny sposób, aby zaoszczędzić czas i nie narażać się na kiepskie oceny ze sprawdzianów lub (co gorsza) na egzaminach.


Kolejność wykonywania działań warto potraktować jako jeden z ważniejszych etapów na początku nauki matematyki. To taka wiedza, którą po prostu warto ćwiczyć tak długo, aż wpadnie się w pewną rutynę. Wtedy wszystko okaże się dużo prostsze! Rozwiązywanie przykładów, podpowiedzi i sprytne sztuczki – to domena lekcji w BUKI School. Tam nauczyciele matematyki poświęcają czas na indywidualne zajęcia i dzięki temu mogą zaobserwować, kiedy uczeń już doskonale radzi sobie z tą umiejętnością.

Kolejność działań w matematyce - najczęściej zadawane pytania

Dlaczego kolejność działań w matematyce ma takie duże znaczenie?

Jakie są podstawowe zasady kolejności działań w matematyce?

Najpierw nawiasy, później potęgowanie i pierwiastkowanie, następnie mnożenie i dzielenie i na końcu dodawanie i odejmowanie.

Kiedy najczęściej popełnia się błędy?

Kolejność działań sprawia problemy gdy nie znamy zasad albo wtedy jak w grę wchodzi pośpiech.

06.12.2023

Kto wymyślił matematykę?

W szkole jest kładziony spory nacisk na to, aby matematyki się uczyć w sposób metodyczny – rozpoczynając od prostych działań, a na skomplikowanych równaniach i twierdzeniach kończąc. Wreszcie dziedzina ta ma wiele pochodnych, a jej studiowanie może zająć niemal całe życie. Jacy ludzie stoją za początkami matematyki? Aby to stwierdzić, będziemy musieli cofnąć się aż do wieków przed naszą erą!

24.11.2023

Dodawanie i odejmowanie ułamków: najważniejsze zasady i praktyczne wskazówki

Jest kilka matematycznych umiejętności, o których każdy uczeń musi się dowiedzieć. Co to jest iloczyn i iloraz, sprawna znajomość tabliczki mnożenia, albo rozumienie zasad dotyczących potęgowania i pierwiastkowania. Do grona tych absolutnych podstaw należy również dodawania i odejmowanie ułamków – będzie ono towarzyszyło każdemu aż do końca szkoły, a czasem może przydać się również w dorosłym życiu. Dziś nauczymy się kilku zasad związanych z tymi działaniami. Jednak na początek…

30.10.2023

Liczby ujemne – jak je opanować? Praktyczne wskazówki od Buki School

Powiedzenie „być na minusie” nie jest nacechowane zbyt pozytywnie, ale cóż – i takie sytuacje w życiu się zdarzają. Podpowiemy, że w takich momentach szczególnie warto zdać się na matematykę i nieco częściej wprowadzać w życie tzw. chłodną kalkulację. Między innymi dlatego dzisiaj poznamy lewą stronę osi liczbowej – czyli liczby ujemne – i wskażemy jak je opanować, również pod względem wykonywania działań na nich.

12.09.2023

Rola matematyki w ekonomii

Czy każdy ekonomista musi odwoływać się do praw matematycznych? Na to pytanie trudno jednoznacznie odpowiedzieć, bo są tacy, którym matematyzacja ekonomii jest wyjątkowo obojętna, ale nawet oni muszą czasem sięgać do nieco bardziej zaawansowanych równań i twierdzeń.

24.08.2023

Gry matematyczne dla dzieci. Praktyczne wskazówki i propozycje

Czy można rozwijać zdolności matematyczne dziecka już od najmłodszych lat? Tak, jest to możliwe i jak najbardziej wskazane. Jako że wiadomo, iż z nudą i dziećmi nie ma żartów, to trzeba podejść do sprawy zupełnie inaczej. Dlatego dzisiaj zrobimy przegląd ciekawych gier z pogranicza matematyki!

29.05.2023

Matematyka dla dorosłych - powody, dla których warto zacząć uczyć się matematyki w każdym wieku

Matematyka kojarzy się niemal wszystkim z najtrudniejszym przedmiotem w szkole. Zdecydowana większość osób w wieku szkolnym (lub studenckim) największe problemy ma właśnie z tą dziedziną nauki.

29.05.2023

Ciekawe niestandardowe metody do nauki matematyki, które możecie wypróbować

Matematyka jest królową nauk. Jest ona jednak jednym z najmniej lubianych i jednym z najtrudniejszych przedmiotów w szkole. Niektórzy uczniowie mają aż ciarki na plecach, jak sobie myślą o nauce matematyki. Coraz więcej badań mówi o tym, że system szkolnictwa należy zmienić.

29.05.2023

Matematyka, czy języki obce - co lepiej rozwija Twoje dziecko?

Zarówno matematyka, jak i języki obce odgrywają w naszym życiu istotną rolę - są te jedne z ważniejszych dziedzin, które towarzyszą nam nie tylko w życiu codziennym, ale również przez całe życie. Wybierając zajęcia dodatkowe dla dzieci rodzice często stoją przed trudnym wyborem - na, które z zajęć się zdecydować, które umiejętności są ważniejsze?

29.05.2023

Matematyka w programowaniu - jak bardzo jest potrzebna?

Powszechnie krąży opinia, że do programowania niezbędna jest matematyka. Uważa się również, że programistami mogą być osoby, które dobrze sobie radziły sobie z przedmiotami ścisłymi, np. z matematyką czy fizyką. Jest wiele zależności i podobieństw między tymi przedmiotami. Z całą pewnością matematyka ułatwia programowanie. Jednak, co do tego, czy jest niezbędna, zdania są podzielone.